Home
De Verkiezing
Motiveer je Klant
Leer van je Klant
Als je Wint
Nieuws
Contact
Winnaars
Planning
Blijf op de hoogte
Partners

Nieuws

Papieren folder populair in Nederland

Amersfoort, 8 januari 2018 – Nederlanders zijn gek op folders. Bijna 90% van de 863 ondervraagden vindt wekelijks een folderpakket op de deurmat. 85% van hen geeft aan dat scherpe aanbiedingen, productaanbod en informatie de redenen zijn om folders te lezen. Tweederde geeft aan zelfs een sticker op hun brievenbus te willen plakken om post te blijven ontvangen.

Voorafgaand aan de vorige editie deed Q&A onderzoek naar het foldergebruik. Ook toen bleek de papieren reclamefolder te zorgen voor de meest aanloop naar fysieke winkels. Online folders hebben een ander effect. De digitale folder stimuleert 32% van de consumenten om in een fysieke winkel te kopen, terwijl 21% geprikkeld wordt aankopen te doen in een webwinkel.

Het feit dat digitale folders altijd beschikbaar zijn, zorgt ervoor dat online reclame steeds populairder wordt. Op dit moment zijn de online folders nog een aanvulling, maar de verwachting van de consument is een toename in het lezen van een online folder. 63% van de ondervraagden geeft aan de digitale folder te lezen via de website van de retailer.
Amersfoort, 8 januari 2018

Intratuin wint drie jaar op rij de ‘Beste Folder Award Nationaal Non-Food’. Nieuwkomer Tempur wint ‘Beste Folder Award Merken’

Amsterdam, 18 mei 2017 – Tijdens de 21e editie van het Brievenbusreclame Congres zijn de ‘Beste Folder Awards 2017’ uitgereikt. Beddenspecialist Tempur heeft als eerste de titel ‘Beste Folder Award Merken’ in ontvangst genomen. In de categorie Nationaal Food werd de folder van supermarktketen Dirk als beste beoordeeld door de consument. Ook Intratuin viel dit jaar weer in de prijzen. Voor het derde jaar op rij winnen zij de ‘Beste Folder Award Nationaal Non-Food’. De publieksprijs die dit jaar voor de 5e keer georganiseerd werd, is een initiatief van de DDMA Businessgroep Verspreidingen. Adviesbureau Q&A voert jaarlijks de ‘Beste Folder Awards’ verkiezing uit.

Beoordeling op acht aspecten

In de afgelopen weken hebben ruim 55.000 consumenten via www.debestefolder.nl gestemd op hun favoriete folder. De 58 deelnemende folders zijn beoordeeld op acht aspecten, namelijk: scherpste aanbiedingen, bevat producten die de consument wil kopen, informatief, overzichtelijk, biedt inspiratie, leukste producten, leesformaat en aantrekkelijkheid van de folder. Op basis van deze aspecten en het aantal beoordelingen zijn de winnaars van de ‘Beste Folder Awards’ verkozen.

Bijzonder hoge score voor Dirk

In de categorie Nationaal Food behaalde de folder van Dirk een bijzonder hoge score. Met een 8,33 als eindcijfer steekt de supermarktketen met kop en schouders boven alle deelnemende folders uit. Dirk behaalde zijn winst met name op de aspecten ‘scherpste aanbiedingen’ en ‘bevat producten die ik wil kopen’. Mede genomineerden Lidl en PLUS behaalden respectievelijk een 8,16 en 8,06 als eindscore.

Intratuin opnieuw in de prijzen

De strijd om de ‘Beste Folder Award’ ging er in de categorie Nationaal Non-Food heftig aan toe. Het verschil tussen de genomineerden was zeer gering. HEMA behaalde een eindscore van 7,81; een verschil van 0,09 ten opzichte van de winnaar Intratuin. Ook Blokker scoorde met een 7,74 niet ver onder het winnende eindcijfer. De tuincentraketen scoorde goed op alle aspecten, maar presteert het beste als het gaat om de aantrekkelijkheid van de folder en inspiratie.

Nieuwkomer Tempur wint in de categorie Merken

In deze editie van de ‘Beste Folder Awards’ werd de nieuwe categorie Merken toegevoegd. Binnen deze categorie kregen producenten en merkleveranciers de kans om deel te nemen. Uiteindelijk wisten twee beddenmerken zich te nomineren, maar gaat Tempur er als eerste met deze nieuwe award vandoor. De folder van Tempur krijgt een 6,56 als eindcijfer van het publiek. Auping behaalde een eindscore van 6,06.
Fotograaf: Giuseppe Toppers, Danto. Op foto v.l.n.r.: Lisanne ter Wiel, Wendy Holtman (Tempur), Esther Rodenburg (Intratuin), Jeffrey Peereboom, Paul van Lenten (Dirk)

Fotograaf: Giuseppe Toppers, Danto.

Fotograaf: Giuseppe Toppers, Danto.

Fotograaf: Giuseppe Toppers, Danto.
Amsterdam, 18 mei 2017

De papieren folder blijkt nog steeds het meest effectief

Onderzoek Q&A: Digitale folder wordt binnen vijf jaar overheersend

Amersfoort, 13 januari 2017 – Reclamefolders zijn geliefd bij Nederlanders. Ruim 87% leest de papieren folder die op hun deurmat valt. Papieren folders worden op dit moment meer gelezen dan digitale folders en daar profiteren fysieke winkels het meeste van. Toch lijkt het een kwestie van tijd tot de digitale folder het stokje overneemt.

Uit een onderzoek van Q&A over foldergebruik blijkt dat de papieren reclamefolder het meeste gelezen wordt. Belangrijker is dat deze folder ook voor de meeste aanloop naar de fysieke winkels zorgt. Ruim 60% geeft namelijk aan dat de folder hen stimuleert om in een fysieke winkel te kopen. Webshops profiteren vele malen minder van de folders die door de brievenbus komen. Slechts 10% geeft aan dat een papieren folder aanzet tot kopen in een webshop.

De digitale folders hebben een ander effect. 38% van de consumenten geeft aan dat een digitale folder stimuleert om in een fysieke winkel te kopen, terwijl 24% wordt geprikkeld om via internet te kopen. Hoewel fysieke winkels in het algemeen het meeste baat lijken te hebben bij zowel digitale als papieren folders, kan het veranderende folderklimaat op den duur wel tot meer online aankopen leiden.

Digitale folders worden gezien als een mooie aanvulling op de papieren folders gezien en de consument vindt het een voordeel dat de digitale folders altijd en overal beschikbaar zijn. De consument verwacht wel dat de papieren folder over vijf jaar minder gelezen wordt en dat het lezen van digitale folders de komende jaren sterk toeneemt.

Over het onderzoek Q&A voerde een vooronderzoek uit onder ruim 2.000 consumenten in voorbereiding op de Beste Folder Awards. Dit jaar wordt deze verkiezing voor de vijfde keer georganiseerd in opdracht van brancheorganisatie DDMA. Vanaf 15 februari 2017 kan de consument weer stemmen op zijn of haar favoriete folder. Ga voor meer informatie over de verkiezing naar www.debestefolder.nl.
Amersfoort, 13 januari 2017